Hoe werkt de nieuwe agenda-editor?

Naast de vernieuwde functionaliteiten vindt u in de nieuwe agenda-editor ook veel vertrouwde functionaliteiten terug die wij in een nieuw jasje hebben gestoken. Met deze veranderingen werkt de nieuwe editor intuïtiever dan de huidige editor en hoeft u, zoals u op de vorige pagina heeft kunnen lezen, niet meer tussen verschillende vensters te schakelen. Dit reduceert het aantal handelingen die u moet doen om een agenda aan te maken en helpt u sneller agenda's op te maken.

Functionaliteiten

De nieuwe agenda-editor kent net als de huidige editor verschillende functies om het aanmaken van agenda's zo makkelijk mogelijk voor u te maken. Zo kunt u eenvoudig evenementen en bijbehorende agenda's aanmaken. Dit proces hebben wij voor u verbeterd zodat het bewerken van de door u aangemaakt agenda's nóg eenvoudiger en gebruikersvriendelijker is. Ook de functionaliteit van het toevoegen en bewerken van agendapunten en documenten is geoptimaliseerd en werkt in de nieuwe editor makkelijker dan in de huidige editor.


In het overzicht hieronder worden deze functionaliteiten kort voor u uitgelicht zodat u precies weet hoe de nieuwe agenda-editor werkt en u vanaf 10 oktober niet voor verrassingen komt te staan.

Evenement en agenda aanmaken

Na het inloggen in Politiek Portaal kunt u agenda’s aanmaken voor de vergadercategoriën waarvoor u bewerkrechten heeft. U kunt een agenda toevoegen aan een bestaand evenement zonder agenda, een agenda bewerken bij een bestaand evenement met agenda, of een nieuw evenement aanmaken. Dit doet u vanuit het Evenementen overzicht waar u tevens evenementen kunt bewerken en verwijderen.

Agendapunt toevoegen en bewerken

Wanneer er geen agendapunten aanwezig zijn kunt u deze toevoegen met de knop ‘Begin met uw eerste agendapunt’. Door hierop te klikken opent rechts de bewerkingsbalk waar u de gegevens van het agendapunt kunt invullen. Zodra u de gegevens heeft ingevuld kunt u het agendapunt eenvoudig opslaan.


Als u een agendapunt heeft aangemaakt, kunt u op de gewenste locatie een nieuw agendapunt toevoegen door met de muis over het bestaande agendapunt te gaan. Er zullen dan een aantal icoontjes verschijnen waarmee u een nieuw agendapunt kunt toevoegen onder, boven of als subpunt van het huidige agendapunt.


De reeds aanwezige agendapunten kunt u ook bewerken. Om dat te doen klikt u op het agendapunt dat u wilt bewerken en kunt u in het bewerkingsvenster de gegevens aanpassen.

Documenten toevoegen en bewerken

Vanuit het bewerkscherm van een agendapunt kunt u eenvoudig documenten toevoegen aan een agendapunt. Dit doet u via de bijlage velden waarin u documenten vanuit uw computer toevoegt aan het agendapunt. Eventuele wijzigingen en/of toevoegingen kunt u nog doorvoeren voor u de documenten upload.


Wilt u na het uploaden gegevens van een document wijzigen, kunt u dat eenvoudig doen door de documentregel aan te klikken. U komt dan uit in het bewerkingsvenster waarin u de titel en andere gegevens van het document kunt aanpassen. Ook kunt u hier het document vervangen met een ander document, het document verwijderen en de gemaakte wijzigingen opslaan of annuleren.

PDF export maken

Met de knop rechts bovenaan de pagina ‘Export agenda’ heeft u de mogelijkheid om een PDF export te maken van (delen van) de agenda. Als u op deze knop klikt, opent een pop-up venster waarin u kunt aangeven welke gegevens u wel en niet wilt zien in de export. Als u vervolgens klikt u op ‘Exporteren als PDF’ wordt er een PDF bestand gedownload naar uw computer. Als u op ‘Koppel aan evenement’ klikt, wordt de PDF niet gedownload, maar kunt u deze direct toevoegen als bijlage bij een ander evenement.

Bekijk de volledige handleiding

Wilt u alle functionaliteiten rustig bekijken? NotuBiz heeft voor u een online handleiding gemaakt waarin u alle functies van de vernieuwde editor inclusief uitgebreide(re) uitleg kunt bekijken. Met het wachtwoord 'Handleidingen' heeft u nu gratis toegang tot deze online handleiding. Op deze pagina vindt u tevens de mogelijkheid om de handleiding in PDF te downloaden zodat u deze indien gewenst ook kunt uitprinten.

Gebruikerstip

"Als u meerdere agendapunten wilt bewerken, kunt u ná het opslaan van uw bewerkingen in een agendapunt meteen het volgende of vorige agendapunt gaan bewerken door gebruik te maken van de pijltjes bovenin het bewerkingsvenster. Zo wordt het bewerken van agendapunten een stuk gemakkelijker!"

Marcel ter Haar

Consultant